20121121

One month left to the End of the World?

Om exakt en månad sägs det att jorden som vi känner den kommer att gå under.
Den 21 December 2012 har varit ett hett ämne sedan det kom ut att Mayakalender "går ut" exakt det datumet. Mayafolket är även kända för att vara väldigt duktiga astrologer och därför är det många som har tagit detta rätt så allvarligt.

För mig är detta intressant just för att jag är väldigt intresserad av astronomi så jag har ibland kollat på internet vad de har att säga om saken och även kollat på dokumentärer om det på discovery.

Så, tror jag att jorden kommer "gå under" den 21 december 2012?
Nej, jag tror inte att jorden kommer gå under. Att det kan hända något speciellt den dagen, det kan mycket väl hända men det kan hända något speciellt vilken dag som helst.

Det som astronomerna och resten av jordens befolkning vet säkert att händer är vintersolståndet som varje år inträffar runt den 21 december.

Många har spekulerat att är en jättelik/exoplanet påväg mot oss som sedan kommer att kollidera med oss nu i December - när jag hörde detta för första gången skrattade jag nästan ihjäl mig för de som kom på detta vet verkligen ingenting om astronomi. För det första så skulle astronomer ha sett detta för flera decenier sedan och vid det här laget skulle även vi kunna se den med blotta ögat, har du sett en jätteplanet? Det har inte jag iaf.

Sen har vi förstås den vanligaste oron - kommer vi att träffas av en stor astroid? Nej, detta kommer inte heller att inträffa då astronomerna inte har sett någon stor sten komma susande emot oss och det kommer nog inte heller att hända på ett x-antal år.

Det som man också har talat om och det som även jag har funderat mycket över är att solen är på väg mot sitt sol-maximum, men det finns inget som säger att detta maximum kommer att vara annorlunda om man jämför med de föregående. Om detta sol-maximum skulle vara kraftfullare kan det faktiskt få rätt så allvarliga konsekvenser t.ex så kan all elektricitet slå ut, våra satelliter kan även de slås ut och värst av allt så kan jordens magnetfält och atmosfär förstöras så att vi blir utsatta för solens och rymdens dödliga strålning.

Som sagt kan det hända en hel del men det är inte troligt att detta händer den 21 december 2012.
Men om du är orolig så föreslår jag att du lever ditt liv till fullo från och med nu - du har bara en månad på dig men och du tror att ingenting kommer hända så fortsätt att drömma och se ljust på framtiden. 

(läs mer om teorier om jordens undergång på NASAs hemsida.)


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...